NodeJS & NPM (Node Package Manager)

کتابخانه های زیادی هست که موقع کار از اون استفاده می کنیم. معروف ترینشون کتابخانه جاوااسکریپت و PHP تبدیل تاریخ میلادی به شمسیه.

حالا اگه بخوایم هر دفعه این کار رو به صورت دستی انجام ندیم و فقط با یه خط دستور توی ترمینال (محیط کامند) فایلهاش رو بگیریم و توی پروژه بریزیم و بتونیم ازشون استفاده کنیم باید دست به دامن NodeJS بشیم.

در واقع این امکان وظیفه اش ساده کردن کاراست.

البته یه وظیفه ی دیکه ام داره. اگه با کارکرد کدهای جاوااسکریپت آشنایی داشته باشید باید بدونید که این کدها در سمت کاربر (Client) اجرا می شه ولی وقتی از NodeJS استفاده میکنید کدهای شما در سمت سرور ترجمه میشه (بسته به نوع پکیجی که استفاده می کنید) و نتیجه رو کاربر می بینه. پس می تونید با خیال راحت ازش استفاده کنید و مطمئن باشید که کاربر به کدهاتون دسترسی نداره. وقتی کدهای جاوا اسکریپتتون سمت سرور اجرا میشه (که سرور شما وقتی دارید روی سیستم کد می زنید، همون سیستم خودتونه) یه سری کارها باید انجام بدید که توانایی تفسیر و نمایش نتایج رو بهش بدید. اولیش اینه که خود Node رو نصب کنید. نسخه ویندوزی داره که از داخل سایتش می تونید بگیرد.

حالا NodeJS یه استاندارده و جایی که پکیج های مختلف مثل همون تاریخ شمسی یا ... رو می تونید پیدا کنید رو بهش NPM می گن.
برای اینکه بدونید چطور باید از همه اینا استفاده کنید این آموزش یک صفحه ای رو ببینید.

 

اگه تصمیم دارید از این پکیج ها استفاده کنید باید بگم که لول برنامه نویسیتون یه پله رفته بالاتر. یادتون باشه که از این پکیج ها هرجایی میشه استفاده کرد ولی بهترین حالتش وقتیه که توی Framework هایی مثل کدایگنایتر یا لاراول استفاده کنید.

 

اضافه دانی

یارن اسم یه مخزن دیگه است شبیه به NPM که بعضیا دوست داشتن پکیج هاشون رو اونجا بریزن. فقط دستورات نصبش با NPM فرق می کنه و ب Yarn شروع میشه. وگرنه برای ما به عنوان استفاده کننده خیلی فرقی نمی کنه. چیزی که من دیدم طراح های رابط گرافیکی بیشتر دوست دارن از یارن استفاده کنن.

 

بوئر هم یه مخزن دیگه است برای پکیج های NodeJS. اینم مثل NPM و Yarn فقط یه مخزنه و خودش چیز خاصی نیست. برای نصبش هم اول باید از NPM استفاده کنید و وقتی نصب شد دستوراتی که میخواید رو باید با کلمه bower شروع کنید. وظیفه همه این مخازن اینه که پکیج هایی که نصب میکنید رو لیست کنن و همواره کمکتون کنن که این پکیج ها بروز باشند.

 

  • چطور از پکیج های NodeJs در Laravel استفاده کنیم ؟

 

  • بین نصب دستی یه چیز مثلا قالب مدیریتی سایت یا استفاده از پکیجش کدوم توصیه میشه ؟

 

  •