1- نصب Wamp نسخه 3.0.1 به بالا با PHP ورژن 5.6.7 به بالا

  • برای نصب WAMP به سایت اصلی برنامه مراجعه کنید. WAMP یک برنامه رایگان است که PHP ، MYSQL و موارد مرتبط را به راحتی برای ویندوز نصب می کند)
  • اگر از WAMP 2.5 استفاده می کنید ابتدا از پوشه bin/mysql/mysqlx.x.x/data یک کپی بگیرید، بعد از پوشه www هم کپی گرفته و نسخه wamp 2.5 را آنیستال کنید. بعد از نصب نسخه جدیدتر برنامه Wamp می توانید با انتقال پوشه های ذکر شده ، مجددا سایت ها و دیتابیس های قبلی را داشته باشید.

2- نصب Composer از این آدرس (getcomposer.org)

  • قبل از نصب کومپوزر حتما Wamp را نصب کنید.
  • در هنگام نصب Composer از شما آدرس فایلهای PHP پرسیده می شود. دقت کنید که PHP نسخه 5.6 یا بالاتر را در پوشه Wamp انتخاب کنید.
  • پس از نصب Composer با دستور php -v در ترمینال ویندوز از اتصال کومپوزر به PHP مطمئن شوید.

3- دانلود نرم افزار Cmder برای استفاده به جای Comander ویندوز از این آدرس (Cmder.net)

  • این نرم افزار کار خاصی نمی کند ولی با کلیدهای میانبر و ظاهر زیباتر نسبت به کامندر خودر ویندوز ، برنامه نویسی را لذت بخش تر می کند.

4- دریافت آخرین نسخه Laravel از سایت GitHub در این آدرس (github.com/laravel/laravel)

5- ساخت پوشه Laravel در wamp/www و انتقال فایلهای دانلود شده به این پوشه

6- تایپ دستور زیر در Cmder

cd \wamp\www\laravel
composer install
  • توجه کنید که خط اول آدرس پوشه Laravel در Wamp/www است و باید مطابق با محل فایلهای خود تغییر دهید.
  • پس از اجرای دستور فوق اطلاعات زیر نمایش داده می شود :

7- اجرای دستور زیر در Cmder

cd /wamp/www/laravel
rename .env.example .env
php artisan key:generate

8- اجرای آدرس زیر در مرورگر

localhost/laravel/public
  • در این مرحله اگر تمام مراحل قبل به درستی انجام شده باشد باید با تصویری مشابه به تصویر زیر مواجه شوید که به معنای نصب کامل لاراول در سیستم شماست.

پی نوشت :

این آموزش هم یک شیوه جالب برای نصب و راه اندازی ایمن تر لاراول ارائه می کند که از سایت روکاوب برداشته شده. البته لاراول به خودی خود امن هست ولی این روش هم جالب است.

لینک مطلب (تصویر پشتیبان از مطلب)

 


ثبت نام و ورود کاربران به سایت

خب پس از راه اندازی اولیه لاراول باید بخش مربوط به ورود و ثبت نام کاربران را ایجاد کنیم.

اگر این کار را با PHP انجام داده باشید که می دانید تعیین امنیت و رعایت اصول طراحی در این بخش می تواند کار را طولانی کند. اگر بخش های کنترلی زمان اتصال کاربر و کلیدهای امنیتی و ... را هم لحاظ کنیم که دیگر یک پروژه حسابی خواهد بود.

در لاراول اما شما کافیست در Composer با دستور زیر تمام چیزهای اولیه برای ثبت نام یا ورود کاربران را ایجاد کنید. دیتابیس و مراحل امنیتی هم خود به خود ایجاد می گردند.

یادمان باشد که ابتدا در فایل .env در ریشه لاراول تنظمیات اطلاعات دیتابیس را وارد کنیم. (دیتابیس را جداگانه در phpMyAdmin یا هاست می سازیم و فقط اطلاعات آن را در .env وارد می کنیم)

php artisan make:auth
php artisan migrate

تمام شد. با ورود به صفحه login/ یا home/ می توانید یک اکانت ساخته و با همان اکانت هم وارد حساب کاربری خود شوید.


یک توصیه دوستانه به کسانی که با این مطلب شروع به یادگیری لاراول می کنند.

من سالیان سال بصورت خام با php کد می نوشتم (Pure PHP) و همیشه از اینکه وارد فریمورک ها بشم می ترسیدم. خیلی از زمانم رو روی کارهای تکراری از بین می بردم ولی جسارت تست سیستم های جدید مثل کدایگنایتر یا بعدها لاراول رو نداشتم. در ایامی که سرباز بودم دسترسی به سیستم و وقت آزاد زیادی داشتم و شروع کردم بر ترسم غلبه کنم. اولین بار که کد ایگنایتر رو با آموزش های کوتاه آقای صیفی زاده در سایت مکتب خونه شروع کردم بعد از دو روز دیدن آموزشها و نوشتن اولین برنامه ام با این فریمورک، تنها چیزی که توی ذهنم می گذشت این بود که چقدر از عمرم رو قبل از این طلف کردم. همین تجربه باعث شد تا بعدها وقتی اسم لاراول سر زبان‌ها افتاد برم سراغش. متاسفانه ساختار فایل ها در لاراول برای امثال من که خیلی دنبال دسته بندی و تمیز کارکردن هستند و نهایتا با فریمورکی مثل CI کار کردند کمی گیج کننده است. تقریبا میشه گفت هیچ چیز اونجایی که انتظارش رو داشتم نبود. کنترلر توی سه تا زیر پوشه بود، مدل کلا پوشه نداشت، ویو هم توی ریسورس بود ! از همه اینا بدتر کلی پوشه اضافه و فایل های مختلف که تقریبا به اکثرشونم باید یه سری میزدیم. از فایل .env که تنظیمات توش بود تا پوشه کانفیگ که اکثر تنظیمات پیشرفته رو اونجا باید انجام میدادیم. حالا این رو مقایسه کنید با کدایگنایتر که کلا سه تا پوشه view/model/controller و یه فایل config داشت. خلاصه شروع کردم و سعی کردم به شیوه قدیمی لاراول رو راه اندازی کنم. یعنی راه اندازی روی Wamp یا Xampp. چرا ؟ چون اولا برام قابل درک نبود که یه فریمورک خودش بتونه خودش رو Serve کنه ( یعنی مثل ومپ وقتی 127.0.0.1 رو میزنی بیاد بالا ! ) و ثانیا از محیط کامپوزر به شدت می ترسیدم ! واسه همین دست به دامن روش های سامورایی (!) شدم که این مار خوش خط و خال رو به همون شیوه ی قدیمی راه اندازی کنم که لااقل از یه بخشی از آموزش شونه خالی کرده باشم. نزدیک به 4 بار رفتم جلو و اواسط کار به خاطر فورس پروژه برگشتم و با همون کدایگنایتر کار رو مجدد نوشتم. حتی هنوز یه پروژه خیلی بزرگ دارم که دو سال پیش نوشتم و تموم نکردم و می ترسم برم سراغش ! (البته الان از لاراول نمی ترسم از اینکه ببینم اون موقع چیکار کردم و چجوری کد زدم می ترسم wink). نهایتا به خودم قول دادم پروژه های کوچیک رو با لاراول انجام بدم تا دستم راه بیفته. کم کم شروع شد و البته که اوایل خیلی سخت بود ولی یعد از یکی دو ماه همه چیز عادی شد. محل فولدرها، کارکرد فایلها و حتی دستورات کامپوزر دیگه خیلی روون و راحت یادم می موند. البته هنوزم خیلی از چیزا رو وقتی می بینم تعجب می کنم یا باید سرچ کنم تا ببینم کارکردشون چیه ولی تقریبا همه چیز عادیه. در عوض پروژه ها خیلی تمیزتر و با کلاس تر شدن، پکیج های فوق العاده ی لاراول خیلی مواقع کار رو چند روز جلو می ندازه و صد البته رفع عیب هم عالی شده. تو این روند و اجبار به یادگیری کامپوزر و کارکردن باهاش من پایتون رو هم یاد گرفتم، NodeJS رو آشنایی پیدا کردم و گیت هاب رو خیلی خوب دارم استفاده میکنم. همه اینا به لطف لاراوله که مجبورم کرد ارتقا پیدا کنم. تازه الان شبا سر راحت روی بالش می ذارم چون تقریبا مطمئنم امنیت برنامه هام تا حد زیادی برقراره.

القصه، الان نزدیک سه سال از اون موقع می گذره و امروز که به این قضیه نگاه می کنم کمی برام خنده داره.

دوستان، شمایی که الان با مطلب بالا تونستید لاراول رو بر بستر ومپ اجرا کنید. یه نکته بهتون می گم و خلاص. اصلا لازم به همچین کاری نیست. حالا که لاراول رو برای اولین بار نصب کردید و ترستون ازش ریخت دیگه از اینجا ادامه اش ندید. حالا برید اصولی و مطابق خود روشی که در سایت ها و خصوصا سایت خود لاراول هست قشنگ یه فولدر برای توی یه جای خوب (مثل این C:\laravel ) بسازید و با استفاده از کامپوزر دوست داشتنی نصبش کنید.

لاراول خودش از پس اجرای خودش بر میاد و فقط شما برای دیتابیس و نصب MySQL نیاز دارید که یه برنامه کمکی مثل Wamp یا Xampp نصب کنید.

یه خبر خوبم بهتون بدم که اولا من رشته ام نرم افزار نبوده و عمران و مکانیک خوندم پس شمایی که دارید این مطلب رو می خونید قطعا نمی تونید بیشتر از من با دنیای کامپیوتر بیگانه باشید و ثانیا اینکه من الان 12 ساله کد می نویسم از HTML ساده نوشتن شروع کردم و الان از پروژه هام نزدیک به 50 هزار نفر دارن استفاده می کنند نکته ای که می خوام بگم اینه که اگر این لاراول 12 سال پیش وجود داشت یا لااقل روزی که اومد همون روز میرفتم سراغش الان محصولاتی که نوشتم لااقل 10 برابر بود. برای یادگیری هیچ چیزی بجز این لاراول در درجه اول وقت نذارید. از ساختار فایلهاشم نترسید روی پروژه های سوم و چهارم دیگه همه چیز دستتون میاد. باور کنید برای خیلی از کارهایی که قبلا لازم بود نصب روز کد بنویسیم الان با یک دستور ساده انجام میشه و شما بابت هیچ چیز لازم نیست نگران باشید.

 

ضمنا اگر سوالی داشتید هم اول یه سرچ فارسی بکنید اگر نشد پیام بذارید من حتما جوابگو هستم.

 

امیدوارم که موفق و پیروز باشید.