برای اجرای دستورات PHP به دو چیز نیاز دارید :

1- مفسر PHP که قرار است دستورهای PHP را تفسیر و اجرا کند. که معروفترینش در حال حاضر Apache است.

2- مدیریت کننده درخواست های PHP یا همان PHP Handler که وظیفه اش مدیریت درخواست ها برای ارسال به مفسر است. مثلا تعیین می کند که چند وظیفه (تِرِد) برای یک درخواست باز شود و صاحب آن درخواست چه کسی باشد.

انتخاب صحیح مفسر و هندلر برای داشتن بازخورد مناسب تر از سرور، کار مهم و حساسی است. برای همین ابتدا باید آنها را بشناسیم.

 

معرفی هندلرهای PHP

 

suPHP (Single user PHP)

امن ترین هندلر PHP در هاست های اشتراکی است. مزیتش این است که امکان اجرای اسکریپت های شل و دسترسی به سایر اکانتهای موجود در سرور را به مشترک نمی دهد. سریع است. سرعت پاسخ گویی اولیه مناسبی دارد و به راحتی با انواع اکستنشن های PHP کار می کند.  مشکلش اما این است که خیلی به سطح دسترسی های فایلها و فولدرها گیر میدهد و تا اوضاع بر وفق مرادش نباشد کار نمی کند. ضمنا با این هندلر امکان استفاده از سیستم های معروف کش PHP مثل EAccalarator و XCache را ندارید. به طور پیشفرض در سی پنل از این هندلر استفاده می شود. احتمالا با بکاپ های انتقالی از سایر سرورها که با هندلر متفاوتی اجرا شده اند مشکل خواهید داشت. هرچند همیشه اتفاق نمی افتد ولی به هر حال در برخی موارد اعصاب خوردکن است. از نظر سرعت اجرای دستورات کمی کندتر از سایرین است ولی در عمل که تفاوتی دیده نشد. این هندلر به مصرف کم رم مشهور است.

 

FCGI (FastCGI)

یکی از هندلرهای جدید و سریع PHP است. در مدیریت مصرف منابع به نظر بهتر از قدیمی هاست و راه اندازی و اجرای آن نیاز به تنظیماتی برای برخی اکستنشن ها دارد. در مجامع فارسی برای هاست های اشتراکی توصیه شده است. با Apache و NginX هم به خوبی کار می کند. امنیت مناسبی دارد و هیچ مشکلی با سطوح دسترسی ندارد. در عمل که پاسخ های اولیه به درخواست کاربر را با اندکی تاخیر نشان می دهد. برخی مواقع تاخیر در ارائه پاسخ بسیار زیاد است. خصوصا با جوملا تاخیر بیشتر خواهد بود. مشهور به مصرف کم پروسسور.

 

PHP-FPM

هندلر جدیدی است که عملکرد بهتری نسیت به FCGI از خود نشان می دهد و به نظر برای هاست های اشتراکی سرعتی برابر با mod_php دارد. در بسیاری از منابع به نیز این هندلر به کانفیگ بیشتر و امکان بهبود عملکرد آن با استفاده از کانفیگ مناسب اشاره شده است.

 

mod_php

یکی از قدیمی هاست. سریع است (به گفته منابع وب) به شدت نا امن است و در صورت اجرا در هاست حتما باید همراه با mod_ruid2 اجرا گردد تا امنیت تا حدودی حفظ شود ولی به هیچ عنوان برای هاست های اشتراکی توصیه نمی شود. به شخصه هیچ موقع جرات نکردم در هاست استفاده کنم. این هندلر به مصرف کم رم و پروسسور مشهور است. البته در منابع خارجی مثل اینکه هنوز مورد استقبال است. (الله اعلم !!)

 

HHVM

توسط فیس بوک توسعه داده شده و عملکردی به مراتب بهتر از سایرین دارد. مشکل اصلی آن این است که به علت سفارشی سازی زیاد فیس بوک، در هاست های اشتراکی که معلوم نیست چه اسکریپتی قرار است اجرا شود به احتمال بسیار زیاد ایجاد دردسر خواهد کرد. ضمنا هنوز در CB دایرکت ادمین پشتیبانی نمی شود.