شروع بکارگیری پایتون در برنامه‌نویسی

 

نصب پایتون

وارد سایت Python.org بشید و آخرین نسخه را مطابق سیستم عامل خود انتخاب و نصب کنید. (برای ویندوز نسخه 3x دارای فایل نصبی است که پس از دانلود مثل سایر برنامه‌ها قابل نصب است. در هنگام نصب گزینه add to path رو کلیک کنید)

 

کتابخانه‌های پایتون

پایتون یه جایی شبیه به Composer توی php و npm در Nodejs داره به نام Pypi که کتابخانه های پایتون رو اونجا ذخیره و منتشر می کنند. برای نصب کتابخانه‌های پایتون کافیه بعد از نصب پایتون، از طریق cmd ویندوز با دستوری که در خود همان کتابخانه نوشته شده، کتابخانه مورد نظرتون رو نصب کنید.

 

بهترین IDE

برای پایتون یک IDE پیشفرض وجود داره به نام IDLE که همراه خود زبان نصب میشه. ولی بهترین IDE برای پایتون نرم‌افزار PyCharm هست که البته تجاری است و باید نسخه 30 روزه یا نسخه کرک شده آن رو نصب و استفاده کنید. سایر ادیتور‌ها مثل Sublime و Notepad++ هم قابلیت کد نویسی زیبا در پایتون رو دارند.

 

اجرای برنامه‌های نوشته شده با پایتون

py -3.7 <script_name>.py

 

برای شروع و ادامه !

برای شروع و ادامه پایتون پیشنهاد می کنم حتما از سایت W3Schools.com استفاده کنید. بجز مباحث شی گرایی که خوب کمی بد توضیح داده مابقی مباحث عالی و بسیار خلاصه و مفید توضیح داده شده اند. یادتون باشه یه سری چیزایی که به نظر بدیهی میاد توی پایتون یا اسمشون فرق می کنه یا اصلا وجود ندارند (!) مثلا آرایه های چند بعدی توی پایتون نداریم. بجاش دیکشنری و لیست داریم ! البته بماند که خیلی چیزهایی که اصلا انتظارش رو نداریم هم اینجا پیشفرض هست !

 

پایتون از اساس برای نوشته شدن به صورت اسکریپتی طراحی شده و مباحث شی گرایی جزو علایقش نیست (!) ولی به خوبی از این موارد هم پشتیبانی می کنه.

 

نکته مهم در سال 2019 :

پایتون اساسا یک زبان بر مبنای ترمینال هست. در واقع شما نتایج کدهاتون رو توی ترمینال یا همون محیط کامند قرار بوده ببینید. البته به راحتی و با یک ایمپورت ساده می تونید رابط کاربری گرافیکی هم بهش اضافه کنید ولی اصلا انتظار رابطهای پیشرفته کاربری رو نداشته باشید. در حال حاضر بهترینشون pyQt هست که یه UI Studio برای طراحی درگ اند دراپی پایتون داره که اونم هم کارباهاش خیلی جالب نیست و هم نتیجه کار اون چیزی که مد نظرتون هست در نماید. البته شاید من چون از دنیای رنگارنگ وب دارم میام توی پایتون با این جور رابطهای کاربری هنوز غریبه هستم ولی علی ای حال می تونید بصورت دستی با کتابخانه هایی مثل tKinter یا pyQt برای برنامه اتون رابط کاربری بنویسید یا از همون ترمینال استفاده کنید. این موارد برای سال 2019 است. حتما یکی دو سال دیگه یه چیزی مثل دلفی استودیو یا ویژوال استادیو مایکروسافت برای پایتون میاد که براحتی همه چیز رو بهم وصل کنه و اینقدر هم گیج و ویج نباشه.

من توی گشت و گذاری که داشتم به این نتیجه رسیدم که اگه رابط کاربری خوشگل مشگل میخواید برید سمت Java بهتر به نتیجه میرسید. در حال حاضر اکثر چیزایی که برای پایتون هست، خودش یا بهترش برای جاوا هم هست.