امروز یه پستی در مورد کلاهبرداری شرکت مبین نت دیدم ، گفتم تجربیات خودم رو از ADSL توی این چند سال بنویسم .

در اینکه حقوق مصرف کننده در ایران رعایت نمیشه و هیچ ارگان و سازمانی هم زحمت رسیدگی به این امور رو به خودش نمی ده هیچ شکی نیست !
 
من تا الان بیش تر از 5 شرکت مختلف ارائه دهنده ی ADSL رو تست کردم ، معتبرترینشون همین SHATEL بود که دو سال واقعا خوب عمل کرد ، ولی درست وسط یکی از سرویس هایی که ازش داشتم ، کاملا سرخود یه بند به قرارداد اضافه کرد به نام Fair Use Policy ، که طبق این بند می تونست هر موقع خواست اینترنت طرف رو تا حد خیلی زیادی (نزدیک به 95 درصد ) کاهش سرعت بده. البته همینجا بگم که پشتیبانی و احترام به مشتری که در شاتل هست نه تنها توی هیچ شرکت اینترنتی دیگه ای نیست بلکه قطعا می تونم بگم هیچ کجای ایران نیست ! یعنی برای تست هم شده یکبار ازشون سرویس بگیرید تا بفهمید احترام به مشتری یعنی چی . روز تولدتون بهتون 3 گیگ حجم هدیه می دهند و تماس میگیرند و تولدتون رو تبریک می گند !!!! ، هر چند وقت یکبار از سرپرستی شرکت با موبایلتون تماس می گیرند و از کیفیت سرویس و مرکز پشتیبانی شهرستان سوال می کنند و دست آخر وقتی می خواید لغو سرویس کنید باهاتون تماس می گیرند و در نهایت ادب و متانت دلیل اش رو ازتون می پرسند و سعی می کنند دلجویی کنند ولی خوب قیمت هاشون خیلی بالاتر از سایر جاهاس و تقریبا زیاد نباید روی شبانه اش حساب کنید چون مشمول همون قانون جدیده می شید و اون وقت دیگه روزها هم نمی تونید استفاده کنید :) . آهان راستی شاتل یه قرارداد هم بهتون می ده امضا کنید که از قرارداد ترکمنچای هم ننگین تره ! کلا شما با امضای این قرارداد تمامی حقوق خودتون رو از خودتون می گیرد !
خلاصه بعد از شاتل از صبانت گرفتم ، قیمت و پایداری اش خوب بود ولی امکاناتی مثل شبانه یا طرح های مختلف نداشت ، پیشگامان هم شرکت بعدی بود که رفتم سراغش ، اون هم مثل همین مبین نت ادعا می کرد که از 1 تا 6 اینترنت رایگان ، ولی وقتی تو این ساعت میرفتی اینترنت ، دعا می کردی که بیان پولیش کنن تا بتونی لااقل به کارهات برسی ، چون با سرعت 5 کیلوبیت در ساعت برای دیدن صفحه گوگل هم باید نیم ساعت منتظر می موندی ! و البته پشتیبانی اشون هم واقعا منطقی با این مساله برخورد کرد و فرمودند "برو بابا ، مگه ما رو گنج نشستیم مفتی بدیم شما بخورید ! ".
بعد از همه ی این شرکتها رفتم که از پارس آنلاین سرویس بگیرم ، که خوشبختانه همین اول کار خودشون بهم فهموندند که این کاره نیستند ! با مرکز فروششون که تماش گرفتم گفتند خط شما DLC است و نمی تونیم اینترنت بدیم ، هر چه بنده تلاش کردم که بفهونم به ایشون که روی این خط تمام شرکت ها ADSL می دهند و DLC نیست نتوانستم ، این رو به فال نیک گرفتم و از اینکه اینبار بدون هزینه، متوجه بی کفایتی این شرکت شده بودم خدا رو شکر کردم !
دست آخر دست به دامان 2030 مخابرات شدم ، فکر کنم حدود 3 ماه با این شرکت بودم که واقعا به اندازه کل اون سالهای قبل حرص خوردم ! قطعی مکرر ، کاهش حجم غیر منطقی ، پشتیبانی بی سواد و از همه بد تر فیلترینگ خیلی شدید به طوری که 10 روز قبل و 10 روز بعد از هر رویداد سیاسی تقریبا اینترنت قطع بود و به هیچ وسیله ای امکان استفاده از ایمیل یا سایت هایی که از Https استفاده می کردند وجود نداشت . حتی بهترین VPN ها و جدیدترین روش های عبور از فیلترینگ هم کار نمی کرد ، چراکه اصلا اینترنت شما وصل نبود که بخواهید حالا جاهای دیگر را هم ببینید. حتی به مدت یک هفته خود سایت Google.com هم فیلتر شده بود ، البته یک نکته مثبت هم داشت ، کلیه ی سایت هایی که روی سرورهای ایرانی بودند با سرعت نور باز می شد :) ، حیف که Gmail و گوگل ایرانی نیستند :)

الان حدود یک سال هست که از نوین نت یا همون HiWEB سرویس دارم ، هرچند توی این یک سال و نیم بارها و بارها قیمت هاشون رو افزایش دادند و الان هم فکر کنم یکی از گران ترین سرویس ها رو ارائه می کنند ولی اگر مشکلات مربوط به فیلترینگ و مخابرات رو کنار بذاریم من از سرعت و پشتیبانشون راضیم . من سرویس 512 کیلوبیت خریدم سرعتش توی سرویس روزانه تا 8 مگابیت میرسه و در شبانه اش هم اگه واقعا خطوط شلوغ نباشه (مثل همین ماه رمضان ) سرعت روی حداقلی که خریدید ثابت می مونه . مثلا برای من سرعت شبانه همون 512 کیلوبیتیه که خریدم و منطقی هم هست . پشتیبانی اشون هم هر دفعه بیش از 5 دقیقه معطل نشدم و غیر از اون اینکه بعد از اعلام مشکل و بررسی در همون لحظه توسط اپراتور ، تا رفع کامل مشکل خود اپراتور پیگیر میشه و با شما تماس می گیره . فقط دو تا بدی داره اولیش اینه که قیمتاش خیلی بالاست ( که البته اگر همین طور سرویس بدهند ، نوش جونشون :) ) و دومیش اینکه نصبشون توی شهرستان ها خیلی طول میکشه ( نزدیک به 10 روز ) و همین طور تخلیه ی پورت اگه بعدا لغو سرویس انجام بدید ، حدود 2 هفته دستتون رو بند می کنه !

در کل بعد از این همه گشت و گذار ، من به این نتیجه رسیدم که 1- توی ایران کلا شرکت هایی که زیاد عمر می کنن از کیفیتشون کم میشه پس تا می تونید از شرکت های تازه کار سرویس بگیرید چون برای تبلیغ خودشون هم شده باشه سرویس خوب می دهند و 2- هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی سرویس های بیشتر از 6 ماه نخرید چون واقعا هیچ حسابی روش نیست !